06-03-2013, 09:32 AM
Przybliżając choć trochę aczkolwiek konkretnie sztukę tradycyjnej ekspozycji Bonsai napiszę o kilku generalnych zasadach ekspozycji bonsai zaczerpniętych z literatury tematu.
Występują trzy tradycyjnej style komopzycji w bonsai:
- Shin - bardzo ortodoksyjny styl z idealnie wyśrodkowanym scrollem
- Gyo - scroll umieszczany może być delikatnie poza środkiem komopzycji a elementy bonsai oraz akcenty dodatkowe układane są w różny sposób
- So - scroll umieszczany jest zdecydowanie poza środkiem komopzycji co daje zdecydowanie więcej przestrzeni do dyspozycji dla twórcy
Generalnie w nich wszystkich stosuje się kilka podstawowych zasad:
- Prezentowana ekspozycja powinna odzwierciedlać nam naturalny krajobraz. Powinna być to scena, której centralnym elementem a zarazem motywem przewodnim stanie się nasze Bonsai. Wszystkie elementy towarzyszące mają zadanie jedynie uzupełniać całość kompozycji i nie mogą stać się zbyt wyraziste gdyż odwrócą uwagę widza od tematu głównego czyli naszego Bonsai.
Jeżeli kompozycja ma np. przedstawiać scenerię wąwozu rzeki lub krajobrazu nizinnego to nie będzie do niej pasowało suiseki obrazujące krajobraz wysokogórski. Uzupełnienie natomiast będzie płaski kamień. Kusamono także powinno być stworzone z roślin występujących w takim regionie.
- Kompozycja musi zamykać się w ramach pór roku. Każda pora roku posiada swoje charakterystyczne elementy, które można wykorzystać w naszej kompozycji. W takiej sytuacji np. Bonsai posiadające kwiaty powinno być wystawiane np. ze scrollem o wiosennych kolorach np. z ptakami oraz kusamono także uzupełniającym swoją kolorystyką całość kompozycji.
Analogicznie drzewa bez liści traktować należy jako krajobraz zimowy i tu dobrym elementem dodatkowym może być np. mech symbolizujący nadejście wiosny
- Dominującą rzeczą w kompozycji musi być dynamika naszego Bonsai tj. ruch pnia, kierunek głównych gałęzi, pochylenie drzewa, forma, styl. Wszystko to staje się naszym punktem odniesienia i nazywane jest potocznie w języku angielskim FLOW LINE lub też FIELD OF ACTION czyli strefą/obszarem oddziaływania.
Znajdować się ona powinna w centralnym punkcie naszego obrazu. Ona wyznacza charakter elementów dodatkowych takich jak stolik, płaska podstawka podo bonsai, kusamono, scrol lub suseki.
Duże bonsai wymagają dużego stolika o masywnej budowie analogicznie bonsai w stylu kaskadowym wymagają stolika, który będzie na tyle wysoki aby stworzył wymagana przestrzeń pomiędzy niższymi partiami drzewa a podstawa całej kompozycji.
CDN ...
Występują trzy tradycyjnej style komopzycji w bonsai:
- Shin - bardzo ortodoksyjny styl z idealnie wyśrodkowanym scrollem
- Gyo - scroll umieszczany może być delikatnie poza środkiem komopzycji a elementy bonsai oraz akcenty dodatkowe układane są w różny sposób
- So - scroll umieszczany jest zdecydowanie poza środkiem komopzycji co daje zdecydowanie więcej przestrzeni do dyspozycji dla twórcy
Generalnie w nich wszystkich stosuje się kilka podstawowych zasad:
- Prezentowana ekspozycja powinna odzwierciedlać nam naturalny krajobraz. Powinna być to scena, której centralnym elementem a zarazem motywem przewodnim stanie się nasze Bonsai. Wszystkie elementy towarzyszące mają zadanie jedynie uzupełniać całość kompozycji i nie mogą stać się zbyt wyraziste gdyż odwrócą uwagę widza od tematu głównego czyli naszego Bonsai.
Jeżeli kompozycja ma np. przedstawiać scenerię wąwozu rzeki lub krajobrazu nizinnego to nie będzie do niej pasowało suiseki obrazujące krajobraz wysokogórski. Uzupełnienie natomiast będzie płaski kamień. Kusamono także powinno być stworzone z roślin występujących w takim regionie.
- Kompozycja musi zamykać się w ramach pór roku. Każda pora roku posiada swoje charakterystyczne elementy, które można wykorzystać w naszej kompozycji. W takiej sytuacji np. Bonsai posiadające kwiaty powinno być wystawiane np. ze scrollem o wiosennych kolorach np. z ptakami oraz kusamono także uzupełniającym swoją kolorystyką całość kompozycji.
Analogicznie drzewa bez liści traktować należy jako krajobraz zimowy i tu dobrym elementem dodatkowym może być np. mech symbolizujący nadejście wiosny
- Dominującą rzeczą w kompozycji musi być dynamika naszego Bonsai tj. ruch pnia, kierunek głównych gałęzi, pochylenie drzewa, forma, styl. Wszystko to staje się naszym punktem odniesienia i nazywane jest potocznie w języku angielskim FLOW LINE lub też FIELD OF ACTION czyli strefą/obszarem oddziaływania.
Znajdować się ona powinna w centralnym punkcie naszego obrazu. Ona wyznacza charakter elementów dodatkowych takich jak stolik, płaska podstawka podo bonsai, kusamono, scrol lub suseki.
Duże bonsai wymagają dużego stolika o masywnej budowie analogicznie bonsai w stylu kaskadowym wymagają stolika, który będzie na tyle wysoki aby stworzył wymagana przestrzeń pomiędzy niższymi partiami drzewa a podstawa całej kompozycji.
CDN ...