• 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ekspozycja Bonsai - zasady, teoria i praktyka
#50
Cześć
Muszę się przyznać, że jak dotarło do mnie czego ode mnie oczekujecie, no to się troszkę stremowałem, bo tak jak już pisałem nie raz, nie jestem najlepszym bonsaistą, a i w temacie wystawiania bonsai też sporo mi brakuje, np. do Bogdana Pociaska. Generalnie temat jest ogromny i powiem szczerze że żeby napisać i przekazać konkretne i usystematyzowane informacje o wystawianiu bonsai, to muszę się mocno do tego przygotować, przeglądnąć dostępne mi materiały i skonsultować się w temacie z w/w Bogdanem i może i z Nobu.
A i tak nie wyczerpie to tematu gdyż tak naprawdę najlepsza nauka to tak jak w samym formowaniu bonsai – warsztaty na żywo, ustawianie ekspozycji w różnych układach, przestawianie elementów itd., czyli wszystko to co Nobu pokazywał na prezentacji jak był w Mandze kilka lat temu, no i w ubiegłym roku na jesieni, kiedy omawiał naszą wystawę, każdą ekspozycję z osobna i bardzo wyczerpująco. Można mu było wtedy zadawać pytania i wymęczyć go do upadłego. Także szkoda Michał, że nie daliście rady przyjechać jesienią, szkoda Robert że nie odezwałeś się do mnie, że tak Cię ten temat wystawiania interesuje bardzo, bo załatwiałem przez Grześka tanie noclegi w Krakowie dla pięciu kolegów z Grupy Poznańskiej, to i dla Ciebie by się coś znalazło, a pożytek miałbyś wielki z tej wizyty. W każdym razie mam nadzieję, że może za 2 lata znowu Manggha zaprosi Nobu to już wtedy przejedziecie, żeby poszerzyć swoją wiedzę ze sztuki bonsai o ten wystawowy aspekt, bo czy się samemu wystawia swoje drzewa w tym kanonie czy też nie ale zawsze warto mieć wiedzę co w tym wszystkim chodzi, bo jak ktoś inny tak wystawi bonsai, to wtedy się wie o co mu chodzi.
Tak więc obiecuję Wam, że spróbuję jakoś ogarnąć temat i coś konkretnego napisać ale to dopiero po sezonie bonsaiowym, w ciemne i ponure dni zimowe będziemy mieli bonsaiowe zajęcie, będziemy wspólnie dyskutować zamiast zapodawać kawały z internetu. A teraz tak krótko, żeby nie wyszło że nic z tego tematu nie wiem, to parę słów o kanonach Shin, Gyo i So, a potem odpowiem na pytania Michała co do przepływów = nagare.
Tak jak w jednym z poprzednich postów pisałem wszystkie elementy ekspozycji: drzewa bonsai, ich donice, stoliki, deski, podstawki, suiseki, kusamono, oprawy zwojów kakejiku oraz sama tokonoma maja przypisany kanon, czyli są albo Shin – formalne, albo Gyo – półformalne, albo wreszcie So – nieformalne. Tak naprawdę to chyba we wszystkich dziedzinach sztuki japońskiej te kanony występują: w kaligrafii, w sztuce ogrodów japońskich itd.. Ale nas interesuje bonsai, także może właśnie od bonsai zacznijmy.
Sorry, ale w moim tekście o przypisaniu bonsai do poszczególnych kanonów wprowadziłem erratę / poprawkę - to po konsultacjach z Bogdanem Pociaskiem. Trochę pokomplikowałem te podziały, także teraz jest trochę prościej. Proszę o wyrozumiałość :oops:
Poprawki naniosłem w kolorze niebieskim tekstu.
Podaję poniżej przypisanie bonsai do poszczególnych kanonów wg poniższych podziałów (kolejność wg ważności i kolejności w określaniu) -
1. Według podziału tradycyjnego na "rodzaje":
Shin = iglaste - gdzie sosna jest najbardziej formalna, czyli ma najwyższe Shin (tzw. Shin no Shin);
Gyo = liściaste;
So = trawy, byliny – czyli kusamono, które jeżeli wystawia się bez drzewa, jako element główny ekspozycji to staje się bonsai.

3. Według podziału na style formowania:
Shin = formy jednopienne: wyprostowana, delikatne moyogi (w żadnym przypadku bankan) - zwarta kompozycja bo tylko drzewo i kakejiku, wystawia się taką kompozycje tylko przy formalnych ceremoniach,
Gyo = forma przechylona, kilkupienne, zagajniki, tratwy, fukinagashi, kaskady - w kompozycjach dodaje się często figurki i suiseki ,
So = forma literati / bunjin, formy bardzo dynamiczne o wyrazistym ruchu lub kombinacja wielu elementów shohin oraz suiseki i rośliny uzupełniające.

Potrenujmy sobie zatem (kolejność podawania przypisania do kanonu -najpierw wg formy bonsai a następnie wg rodzaju):
- bonsai Shin no Shin to musi być:
1. Sosna w formie jednopiennej wyprostowanej = Shin.
2. Sosna - jest iglasta = Shin;

- teraz jakiś przykład ze zmieszaniem kanonów - buk w formie wyprostowanej, zwartej:
1. Buk w formie wyprostowanej zwartej = Shin ;
2. buk - jest liściasty = Gyo.
Tak więc ten buk jest w kanonach Shin no Gyo.

- drugi przykład ze zmieszaniem kanonów - jałowiec w formie bunjin:
1. Jałowiec w formie Bunjin = So
2. Jałowiec - jest iglasty = Shin;.
Tak więc ten jałowiec jest w kanonach So no Shin.


I tak to wygląda, przy czym przy klasyfikowaniu bonsai pamiętać należy, że jeszcze że przy takiej samej formie bonsai liściastego i iglastego, np jako zagajniki = Gyo, to zagajnik np z modrzewi będzie blizej kanonu klasycznego niż zagajnik z buków, gdyż w wyższym podziale modrzew jako iglasty = Shin a buk jako liściasty = Gyo, czyli:
- zagajnik z modrzewi - Gyo no Shin,
- zagajnik z buków - Gyo no Gyo.

Mam nadzieję, że zrozumieliście o co w tym chodzi i jak klasyfikować bonsai.
A po co to wszystko ?
Otóż chodzi o harmonię w ekspozycji. Tak jak wspomniałem inne elementy ekspozycji też mają przypisanie do kanonów Shin / Gyo / So. I chodzi o to że nie powinno się robić w ekspozycji "kogla - mogla", gdzie bonsai jest Shin, a zwój Gyo, kamień So itd. czyli "bałagan jak u Cyganki w tobołku". Dla harmonii wszystkie elementy ekspozycji powinny być w tym samym kanonie, np w Shin.

Mam nadzieję, że czujecie o co generalnie mi chodzi.
A o przepływach w bonsai i w ekspozycji - jutro

Tadek Bednarczyk
  Odpowiedz


Wiadomości w tym wątku

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości