12-31-2022, 07:08 PM
Chyba dużo by pisać ale głownie doświadczenie i jeszcze raz doświadczenie z pracą praktyczną. To trochę jakby od ręki powiedzieć jak się maluje obraz. Niekiedy jest prosto namalować gdy niebo jest niebieskie bez chmur a materiał na bonsai już przygotowany pod styl literacki to raczej z niego kaskady czy drzewa oplatającego skałę korzeniami nie zrobisz.
Prostymi słowy raczej patrzysz jakie predyspozycje ma dany materiał a nie to co chcesz uzyskać no chyba że się uprzesz to szukasz takiego materiału na jaki styl chcesz mieć drzewo. Przy modelarstwie chyba podobnie jak nie masz obicia na skrzydła to samolotu nie zrobisz a jak nie masz materiału na opony to z auta nici.
I tak jak ma to być forma
literacka bunjin - szukasz raczej długiego cienkiego pnia z zielenią na szczycie
kaskada kengai - mocna solidna podstawa która zrównoważy optycznie ciężar reszty drzewa zwisającego poza donicą
wiatrowy fukinagashi - raczej gałęzie zwrócone w jedną stronę z wiatrem
miotły hokidachi - gałęzie wychodzą w znacznej części z jednego miejsca na szczycie drzewa tworząc miotłę
nie/regularna prosta - odpowiednio z prostym i krzywym pniem o solidnej podstawie
itd
Oczywiście jest to bardzo uproszczona wersja bo pomysłów na jedno drzewo o dużym potencjale może być masę i ile osób tyle będzie wizji ważne żebyś ty sam zobaczył w którym kierunku chcesz podążać z rośliną niekiedy po latach okazuje się że drzewo pochylone shakkan staje się nagle po usunięciu kilku gałęzi i innym ustawieniu pnia pięknym literatem bunjinem i szczęka opada
Poniżej diagram z googla przedstawiający w uproszczony sposób do czego masz dążyć.
Prostymi słowy raczej patrzysz jakie predyspozycje ma dany materiał a nie to co chcesz uzyskać no chyba że się uprzesz to szukasz takiego materiału na jaki styl chcesz mieć drzewo. Przy modelarstwie chyba podobnie jak nie masz obicia na skrzydła to samolotu nie zrobisz a jak nie masz materiału na opony to z auta nici.
I tak jak ma to być forma
literacka bunjin - szukasz raczej długiego cienkiego pnia z zielenią na szczycie
kaskada kengai - mocna solidna podstawa która zrównoważy optycznie ciężar reszty drzewa zwisającego poza donicą
wiatrowy fukinagashi - raczej gałęzie zwrócone w jedną stronę z wiatrem
miotły hokidachi - gałęzie wychodzą w znacznej części z jednego miejsca na szczycie drzewa tworząc miotłę
nie/regularna prosta - odpowiednio z prostym i krzywym pniem o solidnej podstawie
itd
Oczywiście jest to bardzo uproszczona wersja bo pomysłów na jedno drzewo o dużym potencjale może być masę i ile osób tyle będzie wizji ważne żebyś ty sam zobaczył w którym kierunku chcesz podążać z rośliną niekiedy po latach okazuje się że drzewo pochylone shakkan staje się nagle po usunięciu kilku gałęzi i innym ustawieniu pnia pięknym literatem bunjinem i szczęka opada
Poniżej diagram z googla przedstawiający w uproszczony sposób do czego masz dążyć.
Pozdrawiam - Bolesław Wujczyk