• 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ekspozycja Bonsai - zasady, teoria i praktyka
#61
Cześć

Tak Radku, własnie po to to zrobiłem, żeby forumowicze uruchomili trochę szare komórki i zastanowili się w tym temacie, a nie przełknęli tylko podaną papkę z wiadomości i informacji a potem szybko zapomnieli. Ja mam tak, a myślę, ze większość ludzi też, że jak mnie ktoś zaprowadzi lub zawiezie w obce nowe miejsce to w zyciu nie będę pamiętał jak tam ponownie trafić, a jak sam znajdę drogę to będę pamiętał do końca życia.
Wydaje się, że więcej postów ze wskazaniem poprawnych kompozycji nie będzie.
Tak więc czas na wyniki.
Dobrze zestawiona ekspozycja, zgodnie z przepływem jej elementów czyli drzewka bonsai i kusamono jest przedstawiona na rysunkach: 3; 4 i 6, gdzie kierunki przepływu w/w elementów kompozycji są skierowane do siebie dając zrównoważoną i harmonijną kompozycję z przestrzenią wewnątrz niej.
Oczywiście źle zestawione kompozycje znajdują się na pozostałych rysunkach, czyli na: 1; 2 i 5.A dlaczego są one złe:
Rys. 1 - przepływ trawy w kusamono jest w tym samym prawym kierunku co przepływ drzewa, przez co kompozycja nie jest zrównoważona.
Rys. 2 i 5 - przepływy elementów są skierowane nie do siebie tylko od siebie na zewnątrz, przez co nie ma zrównoważonej kompozycji, gdyż przepływy elementów nie równoważą się.
Jeżeli chodzi o kompozycję z rys. 4 z kaskadą to Bartosz ja też odczuwam podobnie, że gdyby kusamono było minimalnie przesunięte w prawo to kompozycja byłaby bardziej harmonijna. Ale Sensei Naka twierdzi że tak jak jest teraz to jest OK - może chodzi o podkreślenie w wizualizacji, że jest to kaskada gdzie pień rośnie pionowo prawie w dół.
A jeżeli chodzi o kompozycję z rys. 1 to oczywiście gdyby tam z prawej strony był trzeci element z przepływem w lewo toby równoważył przepływy w prawo bonsai i kusamono i byłoby OK. Ale to jest komozycja dwuelementowa i nie ma w niej równowagi, tak to ocenił dość zdawkowo Sensei Naka - a jak dla mnie to przestrzeń "ucieka" w prawo a uwaga widza też jest jakby odciągana od tych dwóch istniejących elementów kompozycji.
Na koniec dziękuję wszystkim którzy jednak zaangażowali się i napisali swoje odpowiedzi, czy to tu w temacie na forum, czy też bezpośrednio do mnie na priva.

Jeżeli zaś chodzi o prelekcję o wystawianiu bonsai, którą z tego co wiem szykuje Bogdan Pociask aby ją przedstawić na wystawie w Czechach, no to obiecuję że będę go usilnie namawiał aby przedstawił ją również w Polsce na jesiennej wystawie w Centrum Manggha i jeżeli tak będzie to powiadomię na forach bonsaiowych o tym fakcie zainteresowanych. Pytanie tylko mnie nurtuje czy sie pojawią, bo dwa razy w ciągu ostatnich lat powiadamiałem o wykładach Nobu w Polsce i ze znanych mi osób byli kilka lat temu obecni tylko Bolas i Damian.

A co do wyjaśnienia przeze mnie pojęcia flow / nagare, a po polsku przepływu, to przecież napisałem, że jest to w przypadku bonsai kierunek ruchu pnia drzewa aż do wierzchołka i/lub głównych gałęzi w kierunku przestrzeni. Dodam jeszcze, że oprócz przepływu w lewo i w prawo lub lewoskos i prawoskos oraz w dół w kaskadach, istnieje przepływ pionowo do góry - taki przepływ ma np. tradycyjnie formowany w kształcie płomienia świecy bonsai z ginko biloba.

pozdrawiam
Tadek Bednarczyk
  Odpowiedz
#62
Moim zdaniem na rysunku 4 kusamono jest tak blisko ,aby podkreślić że krajobraz jest pionowy (pionowa skała) a nie w poziomie np. równina.
Pozdrawiam
Rafał Ulfig
  Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości