• 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Rady dla początkującego! Identyfikacja! Pielęgnacja!
#1
    • Najczęstsze problemy z drzewkami po zakupie


Artykuł w trakcie odbudowy

Często, a nawet można by powiedzieć, że prawie zawsze nasze drzewko po zakupie zaczyna gubić liście. Zaczynają żółknąć i opadać. Z reguły nie wiemy nawet co to za gatunek, jak się nim zaopiekować, jak przycinać, nawozić, co z przesadzaniem i nawożeniem. Ten artykuł wszystko Państwu wyjaśni.

1. Zacznijmy od identyfikacji gatunków i warunków co do ich pielęgnacji:

Wiąz drobnolistny- Ulmus parvifolia

Rodzina wiązowatych obejmuje 18 gatunków na półkuli północnej, zwykle są to drzewa, rzadko krzewy, których liście są pojedyńcze, skrętoległe, zwykle piłkowane lub zabkowate, często asymetryczne u nasady.
[Obrazek: 14_wiz_1.jpg]
[Obrazek: 14_Obraz_170_1.jpg]
Wiąz drobnolistny zadomowił się na Dalekim Wschodzie, w Chinach, Korei i Japonii. Uchodzi za roślinę mrozoodporną, jednak w naszym klimacie może przemarzać. W naturze jest to niskie drzewko o kulistej koronie i gładkiej szarej korze, która z czasem łuszczy się i odpada.. Jego zaletami jako drzewko bonsai są małe liście i dobra reakcja na cięcia..

Stanowisko: Widne, w czasie sezonu letniego po przymrozkach wiosennych przenieść drzewko z domowego stanowiska, najlepiej do ogrodu lub na balkon. Uważać na ostre słońce, które może przypalać liście. Zimą stanowisko chłodne, jak najbliżej okna. Temperatura optymalna zimowania wiąza to 10stopni.

Podlewanie i nawożenie:
podlewać, kiedy podłoże przeschnie poprzez zanurzenie doniczki w wodzie. Nie lubi zbyt długo utrzymującej się wilgoci i długotrwałej suszy. Nawozić nawozami do roślin zielonych (częstotliwość nawożenia podana na opakowaniu nawozu) lub bio-goldem. Zimą nawozić raz na miesiąc. Polecane jest nawożenie dolistne.

Przesadzanie:
Młode rośliny co 1-2 lata. Starsze jak korzenie przerosną podłoże. Przy przesadzaniu redukujemy system korzeniowy.[

Inne:
Wiąz ten odporny jest na holenderską chorobę wiązów.

Muraja- Murraya paniculata
Drzewko to pochodzi z Indonezji, Azji Wschodniej i jest niskim drzewem lub krzewem o wiecznie zielonych listkach

Stanowisko:
Pownno być widne, słoneczne o wilgotności powietrza przekraczającej 50%. Latem można wystawić roślinkę do ogrodu lub na balkon.

Podlewanie i nawożenie:
Lubi wilgotne podłoże, podlewać przez zanurzenie doniczki w wodzie lub konewką. Nawozić nawozem do bonsai lub do roślin zielonych, ewentualnie bio-goldem.

Przesadzanie:
Co dwa lata, uważając na korzenie. Nie należy ich mocno przycinać, a jeśli to nie sprawi problemów w przyszłości to w ogóle.

Inne:
Więcej o wilgotności powietrza-->http://www.bonsaiforum.pl/viewtopic.php?t=198

Serrisa foetida
Gatunek ten w stanie naturalnym dorasta do 60cm i tworzy krzewy dekoracyjnie kwitnące. Roślina kwitnie cały rok, jednakże najsilniej w czerwcu. Najlepiej nadaje się na formy krajobrazowe.
[Obrazek: 14_serissa_licie_1.jpg]
[Obrazek: 14_serissa_kora_1.jpg]


Stanowisko:
Słoneczne, widne, osłonięte przed bezpośrednim działaniem letniego słońca. Unikać stawiania rośliny nad kaloryferem a latem unikać miejsc wietrznych. Można wystawiać w okresie letnim na balkon lub ogród.

Podlewanie i nawożenie:
Podłoże stale wilgotne, jednakże nie dopuścić do nadmiernego przelania podłoża (wówczas końce liści czernieją). Nawozimy bio-goldem lub na przemian nawozem do roślin zielonych i kwitnących co dwa tygodnie, zimą ograniczyć.

Przesadzanie:
Roślina dobrze znosi cięcia korzeni, zabieg ten powtarzamy co 2-3 lata wraz z przesadzaniem.Inne:Roślina bardzo kapryśna i nawet na najdrobniejsze błędy szybko reaguje zrzuceniem liści.


Carmona retusa (syn. Ehretia microphyla- ehretia bukszpanolistna)
Wiecznie zielony krzew, wydziela białe kwiaty a potem pomarańczowe jagody.

[Obrazek: 14_carmona_1.jpg]
[Obrazek: 14_carmonakwiat_1.jpg]
[Obrazek: 14_Obraz_050_1.jpg]

Stanowisko:
Stanowisko widne, słoneczne. W okresie letnim lubi przebywać na wolnej przestrzeni na ogrodzie lub na balkonie. Toleruje niską wilgotność w powietrzu i temp. od 10-20C.

Podlewanie i nawożenie:
Podłoże cały czas wilgotne, jednak krótkotrwała susza jej nie zaszkodzi. Nadmiar wody prowadzi do śmierci rośliny.Nawozić od wiosny do jesieni bio-goldem lub nawozem do roślin zielonych. Zimą tylko na widnym stanowisku.

Przesadzanie:
Nowo zakupione drzewko rosnące w gliniastym podłożu jak najszybciej przesadzamy. Potem przesadzać co dwa lata. Nie lubi przycinania korzeni.

Sageretia

[Obrazek: 14_sageretiatheabonsai2_1.jpg]
[Obrazek: 14_sageretia_1.jpg]

Podocarpus

[Obrazek: 14_podocarp_1.jpg]
[Obrazek: 14_podocarpli_1.jpg]
[Obrazek: 14_podocarpkora_1.jpg]
[Obrazek: 14_Podocarpus_MC_1.jpg]

Ficusy
Bardzo duży rodzaj do niedawna obejmujący ok. 1200 gatunków, z których część została obecnie wydzielona w odrębne rodzaje należący do rodziny morwowatych.. Najczęściej polecane dla początkujących.

Stanowisko:
Jasne, bezpośrednie nasłonecznienie ranem i wieczorem. Mogą w czasie lata przebywać na wolnym powietrzu w miejscu nie narażonym na bezpośrednie działanie promieni słonecznych i osłonięty od wiatrów.

Podlewanie:
Podlewać należy odstałą wodą, zwracając uwagę na równomierną wilgotność podłoża w ciągu całego roku; nie dopuszczać do nadmiernego wysuszenia bryły korzeniowej ani do jej przelania. Od czasu do czasu liście można wytrzeć wilgotną ściereczką.

Nawożenie:
Młode rośliny nawozić do 2tyg. W okresie zimowym należy zaprzestać nawożenia, lub raz na miesiąc zastosować nawożenie dolistne.

Ficus benjamina
[Obrazek: 14_ficus_benjamina_1.jpg]
W ojczyźnie rośnie jako wysokie drzewo o rozłożystej koronie i długich konarach. Kora jest gładka. Najlepsza na bonsai jest odmiana „natasha”- odmiana w kształcie piramidy o wolnym tempie wzrostu, silnie krzaczastym pokroju.

Ficus retusa

[Obrazek: 14_ficus_retusa_liscie_1.jpg]
[Obrazek: 14_Obraz_167_1.jpg]
[Obrazek: 14_Obraz_165_1.jpg]

Wydaje liście o zróżnicowanym kształcie, owalne do równoległobocznych, o tępym lub tylko lekko zaostrzonym czubku..


2. Co zrobić po zakupie drzewka?
Drzewka Bonsai oferowane przez markety lub niektóre kwiaciarnie, mają przerośniętą bryłę korzeniową i zwykle rosną w nieodpowiedniej mieszance glebowej. Dlatego takie drzewko szybko przesadzamy do większego pojemnika, do świeżej mieszanki glebowej. Pojemnik nie koniecznie musi być specjalny do bonsai, ważne aby był większy i umożliwiał korzeniom silny wzrost. W takim pojemniku, tzw.”roboczym” formujemy drzewko i doprowadzamy do odpowiadanego nam kształtu a dopiero potem zaopatrujemy się w specjalistyczną doniczkę, odpowiadającą kolorem, kształtem i wielkością do drzewka.Oprócz tego zaraz po przyjściu do domu, drzewko należy obficie spryskać i często powtarzać tą czynność, która może zapobiec nagłym zrzuceniem liści, będący skutkiem aklimatyzacji.

Aklimatyzacja
Jest to przystosowanie się rośliny do innych warunków panujących w nowym otoczeniu, często charakteryzujący się nagłym zrzucaniem liści. Takim zjawiskiem na ogól nie powinniśmy się martwić jeżeli nie wykryliśmy żadnych szkodników lub innych objawów. Roślina wkrótce (jeżeli zapewni sie jej odpowiednie warunki opisane w pkt.1 i 2) zacznie wypuszczać nowe pędy. W tym czasie rośliny nie nawozimy a w stanie bezlistnym ograniczamy podlewanie.

3. Nasiona Bonsai
Takie coś jak nasiono bonsai nie istnieje, ponieważ bonsai to specjalnie skarłowaciałe (poprzez odpowiednie techniki formujące) drzewka, które w normalnych wysokościach i kształtach możemy spotkać w naturze. Nasiona są jedynie sposobem rozmnażania poszczególnych drzew i krzewów.Formowanie Bonsai z nasion jest najżmudniejszym sposobem kształtowania. Aby z nasienia uzyskać roślinę nadającą się do użycia na Bonsai, minie 12-15 lat. Tyle lat ma już wiele roślin drzewiastych, które można kupić w centrum ogrodniczym. Po co więc taka żmudna droga?Bywają takie drzewa, które swój optymalny kształt zyskają tylko wówczas, gdy są prowadzone od samego początku, na przykład wiązy przewidziane na formę całkowicie wyprostowaną. Trzeba na nich zaplanować cięcia w obrębie korzeni. Już w pierwszym roku powinno się młode drzewka regulować cięciem. Po około 20 latach widać wyraźnie, że były one wcześnie formowane. Widać to przede wszystkim w ułożeniu korzeni. Wszystkie korzenie powierzchniowe rozchodzą się gwiaździście od pnia, tworząc później ładne nebarii.W układzie zwraca uwagę harmonijnie rozprzestrzenienie. Proporcja wysokości pnia do wysokości korony tworzy wyważony stosunek przestrzenny. Wszystkie te zalety zawdzięczamy hodowli od nasienia. Jednoroczne lub dwuletnie siewki drzew iglastych dają się wspaniale giąć i formować. U wszystkich iglaków o szorstkiej korze drut powinien wrastać na swą grubość, co zgiętemu i poranionemu pniu nadaje efekt blizn, które szybko zarastają na bardzo młodym materiale roślinnym. Na przykład dwuletnie sosny czarne można zimą zgiąć bardzo głęboko, co da się robić tylko w siewkach. Można pozwolić wrosnąć drutowi i usunąć go dopiero po trzech latach, bez obawy, że uszkodziliśmy roślinę. Później można odrutować roślinę na nowo z tym samym efektem zabliźnień.Gdy roślina dojrzała na tyle, że po 4-5 latach nadaję się do wstawienia jako bonsai, w żadnym wypadku nie może mieć wrośniętego drutu. Ponieważ starsze rośliny niewiele już rosną na grubość i wrośnięty drut będzie zarastał bardzo słabo, dopiero po dziesiątkach lat znikną ostatnie blizny.

Wysiew
Gdy jesienią zbieramy nasiona na Bonsai, można je posiać w misie dla siewek lub do bonsai. Trzeba mieć przy tym zwrócić uwagę, że bywają nasiona, które aby wykiełkować, muszą najpierw dobrze przemarznąć. Są to nasiona o twardych okrywach, roślin takich jak: wiśnia, tarnina, głóg, leszczyna czy jałowiec. Kładziemy je w płaskim naczyniu na wilgotnym piasku i przykrywamy następną warstwą piasku. Naczynie przykrywamy folią, żeby nasiona nie wyschły. Następnie wystawiamy je na dwór i zostawiamy na całą zimę, żeby mróz skruszył twardą okrywę nasienną.
Na wiosnę kiełkują pierwsze nasiona.
Nasiona o miękkiej okrywie można częściowo siać już jesienią po zbiorze. Nasiona kosodrzewiny można zbierać w sierpniu i siać natychmiast. Kiedy wykiełkują po 3-4 tygodniach, trzeba je zakopać w pojemniku, zapobiegając wyschnięciu delikatnych siewek w czasie zimy.

pow. cyt."Bonzai z naszych drzew" W. Kohlhepp

4. Dostałem sadzonkę, co dalej?

Jeżeli jest to młoda roślinka, która nie wytworzyła nawet drewna lub gdy obwód pnia jest wielkości ołówka, sadzonkę przesadzamy do dużego pojemnika lub gdy roślina jest mrozoodporna do gruntu. Wówczas na takim stanowisku prowadzimy cięcia, formowania pnia i inne zabiegi pielęgnacyjne. Jeżeli roślina „zmężnieje” i będzie miała nadaną już konkretną formę można ją pozyskać. Zwykle mija 3-7lat, tak więc nie lepiej zaopatrzyć się w jakiś lepszy materiał szkółkarski?

5. Spis artykułów zawartych na forum:
Wykaz mieszanek glebowych i ph
viewtopic.php?t=10017
Zimowanie (spoczynek)
viewtopic.php?t=700
Książki o Bonsai. Literatura Bonsai

viewtopic.php?t=8844
Narzędzia - krótki opis co do czego...
viewtopic.php?t=262
suplement- mycie i świeże powietrze
viewtopic.php?t=719
Sadzonki- krok po kroku
viewtopic.php?t=662
Przycinanie
viewtopic.php?t=661
Kalendarz pielęgnacji Bonsai domowych
viewtopic.php?t=279
Kalendarz pielęgnacji Bonsai ogrodowych
viewtopic.php?t=278
Wilgotność powietrza
viewtopic.php?t=198
Podłoża do bonsai
viewtopic.php?t=200
Doświetlanie roślin
viewtopic.php?t=140
Przesadzanie bonsai
viewtopic.php?f=1&t=1372&p=3127#p3127


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości