• 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jesienna Wystawa Polskiej Asocjacji Bonsai w Łodzi-DZIEŃ II
#1
Sobota, drugi dzień Jesiennej wystawy Akademii Bonsai w Łodzi. Zwiedzających przybywa a z nimi kolejne pytania i kolejne wyzwania dla obsługi stoiska. Drugi dzień ponadto przyniósł dodatkowe atrakcje dla zwiedzających w postaci pokazu formowanie materiału na bonsai. Materiałem była sosna dostarczona przez firmę Tracz. Z materiału powstała forma trójpienna-Sankan. Pokaz trwał około 4 godzin, co i tak nie jest długim okresem jak na ten materiał. Sama roślina wykazywała wiele witalności w sobie, co potwierdzała żywica na naszych rękach. Dodatkowo roślina jest silnie rozkrzewiona, co stanowiło nie lada wyzwanie przy drutowaniu. Samo wycinanie igieł trwało dobrą godzinę. Do rośliny podeszliśmy w trójkę, Darek, Krzysiek i ja, w celu przyśpieszenia wykonywanych prac. Naszym poczynaniom przyglądali się widzowie, żywo obserwujący i komentujący nasze poczynania -w szczególności, co jest typowe przy pokazach, cięcia grubych gałęzi.
Jutro kolejne atrakcje i kolejne wyzwania przed nami, zwłaszcza, że jutro pokaz poprowadzi pan Włodzimierz Pietraszko.

[Obrazek: 5069_1_2.jpg]

[Obrazek: 5069_2_2.jpg]

[Obrazek: 5069_3_2.jpg]

[Obrazek: 5069_4_2.jpg]

[Obrazek: 5069_5_2.jpg]

[Obrazek: 5069_6_2.jpg]

[Obrazek: 5069_7_2.jpg]

[Obrazek: 5069_8_2.jpg]

[Obrazek: 5069_9_2.jpg]

[Obrazek: 5069_10_2.jpg]
  Odpowiedz
#2
a czemu czapla jest ustawiona po lewej stronie a scroll jest po prawej, przeciez to nonsens.
  Odpowiedz
#3
No to ja chętnie dowiedział bym się dlaczego to nonsens. Tym bardziej że na takich właśnie ustawieniach swój wykład opierał w Krakowie Kajiwara. Możesz Mario napisać w czym tkwi problem?
Damian Skiba
<!-- m --><a class="postlink" href="http://damianskiba.jimdo.com/">http://damianskiba.jimdo.com/</a><!-- m -->
  Odpowiedz
#4
Czapla ma taka dynamikę, że odchyla wzrok na lewo, a zwój jest po prawej na prawo. W moim odczuciu się to kłóci.

To jest zdanie laika.



Co do całości wystawy. Żałuję że mnie nie było.
  Odpowiedz
#5
Mario, takie ustawienie zaproponował pan Darek Szpakowski, człowiek, który o kakemono może opowiadać godzinami począwszy od materiałów z jakich jest wykonywane, poprzez całą historię a kończąc wreszcie na symbolice. Niestety jest on jedyną osobą o tak wielkiej wiedzy u nas w regionie w tej tematyce więc nie było komu nawet czegokolwiek zasugerować. Jeśli możesz to proszę wytłumacz jakie błędy popełniliśmy, a z pewnością wyeliminujemy je w przyszłości.
  Odpowiedz
#6
FidelPatcha, nie zrozumiałeś wykładu Pana Kajiwary. W prezentacji bonsai w tokonomie nie chodzi o wstawienie drzewka , kakemono i czegoś tam jeszcze jako tradycyjnych elementów ekspozycji, ale o przedstawienie krajobrazu. Zostawmy już zasady shin gyo so. Kilka moich uwag w telegraficznym skrócie: Czapla jest wciśnięta ze zwojem na plecach w tą niewielką wnękę, tymczasem do odpowiedniego przedstawienia krajobrazu potrzebna jest wolna przestrzeń, zgodność przepływu linii, tematyki, a nawet pory roku. Artysta bonsai nie pokazuje w tokonomie bonsai, ani zwoju, ani grass bonsai, ale zachęca do obejrzenia krajobrazu, który przedstawia. Wolna przestrzeń jest pozostawiona po to, aby oglądający mógł sobie ten krajobraz wyobrazić z pomocą elementów ustawionych w tokonomie. Ta właśnie wolna przestrzeń jest w tokonomie najważniejsza, ponieważ to na niej powinien się koncentrować wzrok. Japończycy właśnie dlatego przysiadają przed tokonomą i się w nią wpatrują-oglądają landscape, który nie może być zakłócony sprzecznymi liniami rośliny, zwoju czy grass bonsai. Nawet jedno źdźbło może tą harmonię i spokój przerywać. Czapla też ma pewien kłopot z przepływem linii - pień wychodzi z ziemi w prawo, a wierzchołek i cały ciężar korony skłania się w lewo. To dodatkowa trudność przy ekspozycji w tokonomie. W tej sytuacji zwój powinien być po lewej stronie, chociaż zgranie wszystkich linii i uzyskanie tego o czym mówił Pan Kajiwara nie było by możliwe. Nie jest to wina Pana Darka, którego kakemono są świetne, ale podejścia do wystaw w Europie. U nas rośliny krzyczą to moje ! Nazywam się Mamamija! Podziwiajcie mnie jaki jestem świetny!!! Zwoje i inne elementy są tylko uzupełnieniem " bo tak się to powinno pokazywać". Dla tradycyjnej szkoły Pana Kajiwary szczytem marzeń nie jest samo drzewko, ale artystycznie przedstawiony landscape. Ostatni problem tokonomy to bardzo trudne dla smaku japończyków białe tło, ale teraz możecie uznać, że się p........m
Wszystkim, którzy chcą zobaczyć o co chodzi w tym temacie polecam nieco drogie książki Keido Katayama school vol. 1, 2, 3. Niestety w języku japońskim. Między innymi dlatego za tak udany uważam pobyt w Krakowie, ponieważ zaczynam rozumieć obrazki z tych 3 książek i wiem, że ani jedna tokonoma w nich przedstawiona nie jest przypadkowa, choć nadal wiele z aranżacji jest dla mnie nieczytelnych. Na nasze usprawiedliwienie Pan Kajiwara wspomniał delikatnie o różnicach kulturowych wsch-zach w odczytywaniu symboli...
Janek Sułek
  Odpowiedz
#7
ok, ja sie tam nie znam za bardzo na kakemono. kazdy jest specjalista w swojej dziedzinie. nie mniej jednak cos tam wiem i dalej sie ucze. tokonoma czy zwykle kazari nie ma znaczenia w tym momencie. tak jak mamamija w skrocie napisal tokonoma jest za mala ale ok, najwazniejsze ze kompozycja nie ma harmoni i flow. czapla cala forma kieruje sie w lewo i tym samym kakemono powinno byc po lewej a nie tak jak bylo na wystawie. zazwyczaj glownym elementem ktory decyduje po ktorej stronie powinna byc roslina uzupelniajaca, scroll, ishi jest atama czyli glowa. czasami jest to glowna galaz lub cala forma rosliny ale to juz inny temat. tak wiec czapla rozmawia ze sciana a scroll wisi sobie przy okazji. zero kompozycji !
  Odpowiedz
#8
No rzecz w tym, że niestety nie byłem na wykładzie w sobotę i stąd moje wątpliwości, choć faktycznie osobiście na kierunek drzewka stawiałem i to się potwierdziło. Zastanawiało mnie jednak czy przypadkiem w Tokonomie nie ma kanonu tyczącego się umiejscowienia po stronie prawej czy lewej...
Damian Skiba
<!-- m --><a class="postlink" href="http://damianskiba.jimdo.com/">http://damianskiba.jimdo.com/</a><!-- m -->
  Odpowiedz
#9
Dzięki za wyjaśnienia, postaramy się w przyszłości skupić nieco więcej uwagi na aranżacji tokonome i z pewnością zbudujemy swoją własną, ponieważ ta była wypożyczona. Raz jeszcze dzięki za uwagi i wskazówki.
  Odpowiedz
#10
Witam wszystkich

Jeżeli chodzi o prelekcje czy też wykłady Nobu w Krakowie, to były to 4 wykłady i żaden się nie powtarzał, po prostu był to ciąg tematyczny wykładów o tematyce przygotowywania i wystawiania bonsai, a były to
ogólnie ujmując tematy:
Sobota Wykład 1. Przygotowanie bonsai, doniczek, stolików i innych elementów do wystawienia, ustawianie bonsai na wystawie, ważne w wystawianiu terminy i pojęcia: krajobraz, przestrzeń, linia przepływu, focus oraz "wabi".
Sobota Wykład 2. Tokonoma: historia, jej historyczne przeznaczenie, jej rola w wystawianiu w niej bonsai i innych elementów: suiseki, kusamono, kaligrafii i grafiki, obrazów,
Niedziela Wykład 3. Terminy / pojęcia "Shin Gyo So" w sztuce w Japonii, z oczywistym pełnym rozszerzeniem na sztukę bonsai, dobieraniem doniczek i innych elementów do drzewka, oczywiście biorąc pod uwagę kanony Shin Gyo So.
Niedziela Wykład 4. Bardzo osobista prelekcja o drodze Nobu w sztuce bonsai, jego podejściu i filozofii bonsai. I to wszystko z rysowanymi przykładami jak formować, znaczy się wykonywać cięcia na drzewku aby uzyskać rozbudowaną strukturę gałęzi i gałązek tak by wszystko wyglądało naturalnie, bez widocznych na wierzchu śladów cięć.

Tak więc Ci co przyjechali na wykłady w niedzielę (i chwała im za to, że się pofatygowali), to jednak stracili jakby ciąg informacyjny wykładów, szczególnie stracili wykład 1, co widać po wypowiedzi jednego Kolegów na temat wystawienia "Czapli" i domniemanego sztywnego kanonu stawiania drzewa z jednej strony tokonomy.

Pozdrawiam Tadek
Tadeusz Bednarczyk
  Odpowiedz
#11
2 przepiękne przykłady...
Zdjęcia paskudne, ale nie o to chodziło. Mam nadzieję, że autor się nie pogniewa.
[Obrazek: 94_DSC07677_1.jpg]
[Obrazek: 94_DSC07678_1.jpg]
Janek Sułek
  Odpowiedz
#12
Z poślizgiem, ale wstawiam efekt sobotniego pokazu. Niestety materiał filmowy z drzewem przed formowaniem przepadł, ale liczy się efekt końcowy.

Sosna była formowana przez Darka Zająca. Asysta przy formowaniu Krzysztof Małkiewicz, Maciek Krawczyk oraz Marek Gez.
      • [Obrazek: Jesienna%20Wystawa%20PAB%20-%20Sobota.gif]
  Odpowiedz
#13
Link do filmu z drzewem z soboty: http://pl.youtube.com/watch?v=nzLntdkH9Rs
  Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości