06-19-2013, 01:18 AM
Cześć
Tak więc temat kanonów Shin / Gyo / So w odniesieniu do samych drzew bonsai mamy zaliczony - z lekkim moim potknięciem, ale "nie myli się ten co nic nie robi". Najwazniejsze dla mnie i dla Was jest to że skucha została namierzona i poprawiona.
Kolega Radek napisał:
Ale dla niecierpliwych mam dobrą wiadomość, prawie na 100% na jesiennej wystawie w Czechach, zaproszony tam Bogdan Pociask ma przedstawić prelekcję o wystawianiu bonsai właśnie. Jak go znam to przygotuje się bardzo solidnie, poza tym ma wiedzę w tym temacie nieporównywalnie większą od mojej, no i jako absolwent ASP pojęcia harmonii, perspektywy i przestrzeni w sztuce w ogóle ma w małym palcu. Także wystarczy pojechać do Czech na tą wystawę i wysłuchać prelekcji Bogdana, a jako premia wyjazdowa będzie łatwo dostępne czeskie piwko wieczorową porą
A teraz wracam do pytań Michała dotyczących przepływów, czy też linii przepływów - nagare.
Czy roślina ma FLOW ?
Tak każda roślina: kusamono, drzewko bonsai posiada przepływ i jest to kierunek ruchu rosliny w kierunku przestrzeni. A tak na prawdę no to nie tylko rośliny, bo przepływ mają również inne elementy ekspozycji, tzn. suiseki oraz zwoje kakejiku.
Czy cała kompozycja posiadać winna ten PRZEPŁYW - NAGARE którego kierunki i strony wyznacza nasz BONSAI lub SUISEKI ?
Nie, cała kompozycja posiada perspektywę i przestrzeń "ma", które w dużej mierze są wyznaczane przez przepływy poszczególnych elementów ekspozycji.
A teraz czas na trening z odpowiedniego ustawiania bonsai i kusamono, z uwzględnieniem ich przepływów. Ponieważ oprócz Kol. Radka nikt nic nie pisze w temacie, czyli "jest cisza jak na pogrzebie organisty", no to poniżej zapodam 6 tematycznych rysunków (będą ponumerowane), a Wy mi napiszcie proszę, które z nich mają poprawnie ustawione bonsai i kusamono pod kątem ich przepływów, a które mają niepoprawne ustawienie. Rysunki nie są moje, pochodzą z opracowania "Bonsai techiques II" nieżyjącego już O'sensei Johna Yoshio Naki. Także proszę tych co posiadają to w/w opracowanie aby wstrzymali sie od głosu.
Oto poniższe rysunki do Waszej oceny:
Rysunek 1
Rysunek 2
Rysunek 3
Rysunek 4
Rysunek 5
Rysunek 6
Tadek Bednarczyk
Tak więc temat kanonów Shin / Gyo / So w odniesieniu do samych drzew bonsai mamy zaliczony - z lekkim moim potknięciem, ale "nie myli się ten co nic nie robi". Najwazniejsze dla mnie i dla Was jest to że skucha została namierzona i poprawiona.
Kolega Radek napisał:
Cytat: teraz czekamy na klasyfikację pozostałych elementów ekspozycjiTo niestety musicie poczekać aż do zimy, tak jak już wcześniej pisałem. Wszystkie aspekty wystawiania bonsai to jest poważny i odpowiedzialny temat, a u mnie wiedza świeża, nie utrwalona, no i też nie jest pełna, także muszę się solidnie przygotować, żeby nie dać plamy.
Ale dla niecierpliwych mam dobrą wiadomość, prawie na 100% na jesiennej wystawie w Czechach, zaproszony tam Bogdan Pociask ma przedstawić prelekcję o wystawianiu bonsai właśnie. Jak go znam to przygotuje się bardzo solidnie, poza tym ma wiedzę w tym temacie nieporównywalnie większą od mojej, no i jako absolwent ASP pojęcia harmonii, perspektywy i przestrzeni w sztuce w ogóle ma w małym palcu. Także wystarczy pojechać do Czech na tą wystawę i wysłuchać prelekcji Bogdana, a jako premia wyjazdowa będzie łatwo dostępne czeskie piwko wieczorową porą

A teraz wracam do pytań Michała dotyczących przepływów, czy też linii przepływów - nagare.
Czy roślina ma FLOW ?
Tak każda roślina: kusamono, drzewko bonsai posiada przepływ i jest to kierunek ruchu rosliny w kierunku przestrzeni. A tak na prawdę no to nie tylko rośliny, bo przepływ mają również inne elementy ekspozycji, tzn. suiseki oraz zwoje kakejiku.
Czy cała kompozycja posiadać winna ten PRZEPŁYW - NAGARE którego kierunki i strony wyznacza nasz BONSAI lub SUISEKI ?
Nie, cała kompozycja posiada perspektywę i przestrzeń "ma", które w dużej mierze są wyznaczane przez przepływy poszczególnych elementów ekspozycji.
A teraz czas na trening z odpowiedniego ustawiania bonsai i kusamono, z uwzględnieniem ich przepływów. Ponieważ oprócz Kol. Radka nikt nic nie pisze w temacie, czyli "jest cisza jak na pogrzebie organisty", no to poniżej zapodam 6 tematycznych rysunków (będą ponumerowane), a Wy mi napiszcie proszę, które z nich mają poprawnie ustawione bonsai i kusamono pod kątem ich przepływów, a które mają niepoprawne ustawienie. Rysunki nie są moje, pochodzą z opracowania "Bonsai techiques II" nieżyjącego już O'sensei Johna Yoshio Naki. Także proszę tych co posiadają to w/w opracowanie aby wstrzymali sie od głosu.
Oto poniższe rysunki do Waszej oceny:
Rysunek 1
Rysunek 2
Rysunek 3
Rysunek 4
Rysunek 5
Rysunek 6
Tadek Bednarczyk