• 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ekspozycja Bonsai - zasady, teoria i praktyka
#1
ADMIN: Zgodnie z sugestiami forumowiczów przenoszę tutaj część dyskusji, która wywiązała się przy okazji tematu o ligustrze.
Zapakowany do nowej donisi :-) stolik będzie inny ten jest troche za ciężko.


Załączone pliki Miniatury
   
  Odpowiedz
#2
Kontynuując temat Tadka proponuę taką zmianę. Lepiej? Flow bonsai jest ewidentnie w prawo,a w twoim ustawieniu roślina uzupełniająca jest na jego plecach. Co o tym sądzisz? Do zastanowienia się czy jest to krajobraz zamknięty czy otwarty w prawo...


Załączone pliki Miniatury
       
  Odpowiedz
#3
Grzegorzu, ponieważ jestem zupełnie zielony w kwestii poprawnego ułożenia kompozycji, zasugerowałem się układem dwóch lewych gałęzi, które są skierowane na kusamono. Czym mam się sugerować w przebiegu tzw. flow? ruchem pnia? położeniem pierwszej gałęzi? Dzięki za zainteresowanie tematem.


Załączone pliki Miniatury
   
  Odpowiedz
#4
Patrz na całe drzewo i jego charakter, a nie 1 czy 2 gałęzi. Czasami trudno określić flow rośliny, ale w tej jest to sprawa prosta. Pomocne jest odpowiedź na pytania gdzie drzewo rośnie, w jakim krajobrazie, dlaczego?
  Odpowiedz
#5
Grzegorzu, który temat Tadka kontynuujesz? Czy mógłbyś wytłumaczyć co to takiego jest "flow rośliny", bo pierwszy raz mam do czynienia z takim określeniem i nie wiem o czym piszesz.
Włodzimierz Pietraszko
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.bonsai.pl">www.bonsai.pl</a><!-- w -->
  Odpowiedz
#6
Włodzimierz Pietraszko napisał(a):Grzegorzu, który temat Tadka kontynuujesz?

Był temat odnośnie wklejania zdjęć z wystaw gdzie fotografowane były jedynie drzewa a pomijane kakemono czy kusamono, które to okrajały przekaz prezentowanych kompozycji. Tam Tadeusz użył określenia "flow", gdzie zapewne miał na myśli "przepływ", odnosząc się do odbioru/emocji w kompozycji lub przepływu energii. Był to raczej lingwistyczny popis znajomości języka angielskiego aniżeli słowo wyciągnięte ze "słowniczka bonsaisty".

Jak znajdę temat to edytuję i wkleję link. Ewentualnie ktoś może podepnie.

Pozdrawiam.
  Odpowiedz
#7
aha
Grzesiek Wołek
<!-- m --><a class="postlink" href="http://wog-bonsai.blogspot.com/">http://wog-bonsai.blogspot.com/</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/wog.foto">https://www.facebook.com/wog.foto</a><!-- m -->
  Odpowiedz
#8
Koledzy, spokojnie. Chodzi mi o temat, który pojawił się już kilka razy przy omawianiu ustawienia rośliny/w kilku wątkach: Wystawa KBP , a ostatnio Kongres EBA.
Zadaję zasadnicze pytanie: lepiej wygląda w ustawieniu z mojej propozycji czy gorzej? Nad tym się zastanówmy-tego dotyczą moje zdjęcia.
Po drugie: dlaczego kolega Yarek posadził to drzewko w pojemniku w ten sposób? Kąt nasadzenia, miejsce w pojemniku? Bo dobrze wygląda, czy tak się to robi/styl, kanon, zasady/, czy może jedno i drugie? Może ktoś mu posadził w ten sposób? Tego nie wiem, ale wygląda dobrze. Tak więc nie chodzi o roślinę, ale jej zestawienie z rośliną uzupełniającą.
Pomocne w tym temacie/ w odpowiedzi na pytania powyższe/są dla mnie zdania z wykładu Nobu Kajiwary.
Temat w którym Tadek poruszał ten temat dotyczył expo w Centrum Manggha: wystawa-kbp-krakow-2012-relacja-t15807.html
Zdjęcia ekspozycji bonsai ze strzałkami narysowanymi w określonych kierunkach są dość często spotykane.
Wypowiedź kolegi o popisach jest raczej słaba,choćby ze względu na wiek Tadka.


Załączone pliki Miniatury
   
  Odpowiedz
#9
Yarek napisał(a):Grzegorzu, ponieważ jestem zupełnie zielony w kwestii poprawnego ułożenia kompozycji, zasugerowałem się układem dwóch lewych gałęzi, które są skierowane na kusamono. Czym mam się sugerować w przebiegu tzw. flow? ruchem pnia? położeniem pierwszej gałęzi? Dzięki za zainteresowanie tematem.

Na stronie 48-49 masz kilka wskazówek.
http://www.bonsai-bci.com/files/B&SAM-Q1-2012-ezine.pdf
  Odpowiedz
#10
Cześć

Zostałem "przywołany do tablicy" także krótko i na temat.
Określenie "flow" (z angielskiego) jest często używane przez bonsaistów wystawiających bonsai, w nazwijmy to "stylu japońskim", wraz z elementami uzupełniającymi, czyli w wyimaginowanym krajobrazie - pisałem już o tym trochę także nie będę się ponownie rozwodził.
Co to jest to "flow". Nie będę się wymądrzał, bo sam jeszcze wszystkiego na 100% nie czuję w tym temacie, także podaję poniżej link do fajnej prezentacji zredagowanej przez znanego bonsaistę Mortena Albeka (Wizja, byłeś bardzo blisko) omawiającą w sposób może zbyt uproszczony, ale jednak przybliżający zainteresowanym bonsaistom wiele aspektów wystawiania bonsai w tym również flow. W każdym razie Morten Albek pisze na wstępie, cytuję:
Cytat:Przepływ pomiędzy elementami używanymi, w ekspozycji bonsai jest sprawą najwyższej wagi.
To ten link:
http://www.shohin-europe.com/SHOHINDISPLAY.htm
Prezentacja jest po angielsku, ale można ją otworzyć przez tłumacza google i chociaż niektóre słowa są źle tłumaczone (np. "display" = wyświetlacz, zamiast ekspozycja, itd.) to można zrozumieć kwestie autora. Podaję link z tłumaczeniem:
http://translate.google.pl/translate?hl ... ISPLAY.htm[url]
Temat 6 od góry w lewej kolumnie dotyczy interesującego nas Flow i jeszcze balansu. Ale doradzam przeczytać wszystkie tematy, bo wprawdzie Morten Albek odnosi się przede wszystkim do wysawiania bonsai shohin (jest specjalisą w shohinach) ale wnioski i sporą wiedzę można wynieść z tej prezentacji.

Peper,
angielski znam baaaardzo słabo, a użyłem tego określenia "flow"bo tak do nas mówi nasz nauczyciel i tak się po prostu utarło. Zresztą w polski języku trudno oddać pełny sens tego pojęcia.

pozdrawiam

Tadeusz Bednarczyk
  Odpowiedz
#11
Ojoj - Tadeusz był nieco szybszy, ale przed chwilą miałem napisać :
Grzegorzu nie martw się o mnie jestem spokojny, ale niestety nie odpowiedziałeś wprost na moje pytanie i dalej nie wiemy co to takiego „flow bonsai”. Zamiast wyjaśnić sprawę jednoznacznie piszesz ogólnikowo o interakcji drzewa z naturą, a przecież w tym przypadku nie o to chodzi, więc jeszcze raz proszę w imieniu pozostałych forumowiczów o wykładnię tego terminu.
Jeszcze jedno, czy Tadeusz jest już tak sędziwym starcem, że jego osoba nie wytrzyma odrobiny życzliwej uszczypliwości? Jeżeli tak, to ja jako prawie jego rówieśnik domagam się również parasola ochronnego. W tym temacie nie Tadeusz był wezwany do tablicy ale Grzegorz, wiec czekamy na odpowiedź.
Włodzimierz Pietraszko
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.bonsai.pl">www.bonsai.pl</a><!-- w -->
  Odpowiedz
#12
oj widzę, że jestem jeszcze za cienki w uszach i długa droga przede mną bo moim zdaniem roślina towarzysząca bardziej mi pasuje po lewej stronie. Nie chce poruszać aspektów przepływu energii oraz reszty punktów wymienionych na powyższym slajdzie, po prostu zestawiłem tego ligustra z kusamono bo stwierdziłem, że wizualnie po lewej stronie jest znacznie lepiej.

Roślinę posadziłem w ten sposób ponieważ w pierwszych postach większość osób przekonywała mnie, że poprzednia doniczka jest za mała. Musze stwierdzić, że rzeczywiście mieliście rację i w tym momencie jest nieźle, co widać na załączonych zdjęciach.

Rafale jeszcze raz dzięki za virta :-)
  Odpowiedz
#13
Moim zdaniem ligustr jest bardzo dobrym bonsai. Sam w sobie doskonale działa na widza i nie musi być podpierany kusamomo ani innym "elementem dopełniającym" Jest dobry tak jak jest.
   
Włodzimierz Pietraszko
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.bonsai.pl">www.bonsai.pl</a><!-- w -->
  Odpowiedz
#14
też daje bym ustawił po lewej :-)
Grzesiek Wołek
<!-- m --><a class="postlink" href="http://wog-bonsai.blogspot.com/">http://wog-bonsai.blogspot.com/</a><!-- m -->
<!-- m --><a class="postlink" href="https://www.facebook.com/wog.foto">https://www.facebook.com/wog.foto</a><!-- m -->
  Odpowiedz
#15
Sięgnąłem szczerze mówiąc do mojej skromnej biblioteki w poszukiwaniu tego potocznego FLOW używanego przez wielu bonsaistów. Osobiście pierwszy raz się z tym spotkałem i nie robię sobie żartów w tej chwili.
Otóż odpowiedź jest prosta choć dziwi mnie, że we własnej książce Morten Albek ani razu nie używa słowa FLOW, a w art. podlinkowanym przez Tadka to się pojawia.
Natomiast co najważniejsze znalazłem to słowo w innej książce tj w BONSAI KUSAMONO SUISEKI - Willego Benza lecz nawet taka persona jak on nie używała tego w stosunku do określania wizualizacji kompozycji z Bonsai. U niego zawsze charakter kompozycji z Bonsai wyrażają słowa Ekspresja-Ruch pnia- Dramatyzm rośliny. Willi używał natomiast zwrotu "the line of flow" w stosunku do ekspozycji suiseki. Określa to dosłownie linię spadku. Tu jest pies pogrzebany. Im bliżej kręgów suiseki-tym częściej pojawiać się będzie to właśnie FLOW. I tyle w temacie moim zdaniem.

   
  Odpowiedz
#16
Michał

No chyba nie podejrzewasz, że zhakerowałem stronę Mortena Albeka i to ja dodałem tą prezentację o wystawianiu bonsai i o tym "flow". Ja nie wiem dlaczego w swojej książce Morten nie używał tego pojęcia, a w tej prezentacji zaczął o tym pisać. Wiesz czytałem jego CV i tam było napisane że często jeździ do Japonii, to może tam tą wiedzę zdobył, już po wydaniu tej książki, ale to nieistotne. Wiesz Twój wpis o tym że flow wysępuje w suiseki, bo tak napisał Willy Benz, tylko popiera to co napisał Morten, a co cytowałem, że flow między elementami ekspozycji bonsai jest ważny. Bo tak na prawdę to każdy element w tym również suiseki ma linię flow, nawet deski na których stawia sie bonsai. A to że pierwszy raz o tym flow podobno słyszycie to już inna sprawa, nie interesuje Was japońska sztuka wystawiania bonsai to nie słyszycie. Chociaż to nie do końca jest prawda bo pozwolę sobie na dwóch poniższych fotkach przypomnieć zamieszczoną na tym forum fotorelację Kolegów z Łodzi z ich wystawy jesiennej w 2008 roku i wypowiedż Mario na temat wystawienia "Czapli" Włodka w tokonoma.

pozdrawiam

Tadek Bednarczyk


Załączone pliki Miniatury
       
  Odpowiedz
#17
Ale ja ci Tadek niczego nie zarzucam Smile

Prawdą jest, że nie spotka się w literaturze określenia FLOW przy kompozycji bonsai. Spotyka się je w określeniach suiseki. Geneza tego słowa wywodzi się po prostu z ubogości języka angielskiego, w którym wszystko jest spłaszczane najlepiej do jednego słowa. Później powstają właśnie takie zawirowania jak mamy tutaj gdy ktoś rzuci hasło a połowa czytających domyśla się co ono może znaczyć.

p.s. Książka Mortena jest właśnie oparta w 90 % na wiedzy i zdjęciach z Japonii
  Odpowiedz
#18
Bo w języku angielskim tak właśnie jest, że jedno słowo w kontekście zdania może mieć różne znaczenia.

Dla przykładu:

a matter of life and death - przetłumaczylibyśmy dosłownie "znaczenie życia i śmierci" a jest to akurat związek frazeologiczny, który tłumaczymy - "sprawa życia i śmierci"

go through fire and water - nie znaczy "iść przez ogień i wodę" a "narażać się na niebezpieczeństwo"

podobnie

water under the brigde – stare dzieje
mother country – ojczyzna, kraj macierzysty
read a lesson - prawić morały

i wiele wiele innych.

Flow w tym przypadku to zwykłe słowo oznaczające przepływ i teraz pytanie: czego? Bo po flow nie stoi żaden rzeczownik dlatego w tym przypadku chodzi po prostu o charmonię, zachowanie linii tak jak dał przykład Michał ze swojej książki, gdzie suiseki ustawione są spadkiem do siebie i tworzą harmonijną linię wklęsłą bez zakłuceń jakieby były w przypadku gdyby spadki rozchodziły się od siebie.

Ja przyznam się, że też pierwszy raz spotkałem się z określeniem "flow". Ale po angielsku właśnie tak najkrócej można to opisać.

Pozdrawiam serdecznie.
  Odpowiedz
#19
Peper

Dziękuję Ci za ten przydługi wykład z języka angielskiego, ale przyznam że nie tego się spodziewałem. Myślałem, że może przeczytacie prezentację Mortena Albeka o ekspozycji bonsai w tradycyjnym japońskim stylu i coś na ten temat napiszecie. Ale najwyraźniej Was to nie interesuje.

Michał

Napisałeś ponownie, cytuję:
Cytat:Prawdą jest, że nie spotka się w literaturze określenia FLOW przy kompozycji bonsai.
Nie wiem dlaczego z uporem drugi raz już to powtarzasz. Czy chcesz przekonać czytających, że jak nie ma w europejskiej literaturze, to to pojęcie w bonsai nie występuje ? Otóż w bonsai występuje to pojęcie, potwierdza to cytowana przeze mnie wypowiedź Mario (dla młodszych kolegów wyjaśniam że Mario uczył się sztuki bonsai 5 lat w Japonii), no a że piszący książki europejscy autorzy nie znają tego pojęcia to już ich problem. Zresztą nie do końca to prawda bo ja mam książkę "The Bonsai Workshop" Gustafsona, gdzie pojawia się pojęcie "flow", na dowód link poniżej:
http://books.google.pl/books?id=PoPD5hwB...ow&f=false
A tak na prawdę to poza Japonią pojęcie przy ekspozycji bonsai jest dość często używane w USA i w UK, wystarczy tylko w google wklepać :"display bonsai flow" i wyników jest sporo, poniżej parę przykładów dla niedowiarków:
http://lsbfconvention2013.com/images/LSB....final.pdf
http://bonsaitonight.com/2010/10/22/east...nual-show/
http://swindon-bonsai.co.uk/2012/02/14/e...eparation/
http://www.bonsai.co.uk/news.php

To by było tyle w tym temacie i myślę, że nie ma co go kontynuować, bo jak sądzę brak jest zainteresowania tematem japońskiego wystawiania bonsai. Ja to nawet mogę zrozumieć, tylko nie wiem po co raz na jakiś czas widzi się na europejskich wystawach bez ładu i składu powieszone obok bonsai japońskie zwoje, czy postawione suiseki lub kusamono. Ci co tak robią a nie mają o tym pojęcia muszą się liczyć z tym, że dla znających się na rzeczy będzie to po prostu japoński kicz.

pozdrawiam

Tadek Bednarczyk
  Odpowiedz
#20
Tadek nie twierdze, że tego pojęcia nie ma tylko jest używane bardzo sporadycznie i potocznie. Jakby było powszechne w świcie bonsai to gwarantuje ci, że w książkach o bonsai na całym świecie by się pojawiało a sam znalazłeś jedyny przykład u Gustafsona. Gdzie to jest napisane np. w książkach Johnqa Naki lub Yugi Yoshimury, którzy sami tłumaczyli jako pierwsi zasady bonsai na język angielski. Niestety tam tego nie znajdziesz. Znajdziesz tam jedynie szeroki opis jak zasad wystawiania bonsai w kompozycji itd.
To że Mariusz tak mówi to nie znaczy jeszcze, że jest tak a nie inaczej. Robi piękne drzewa i jest najważniejsze.
Po raz kolejny powiem wrzucenie tego tematu w jedno słowo FLOW to max "zmiękczenie" ogromnego wieloaspektowego tematu. Od początku piszę w temacie gdyż nie lubię jak ktoś wrzuca hasło a 3/4 czytających Nas nie wie co to hasło oznacza. To jest pies pogrzebany. Napisz co i jak. Załóż temat ekspozycja Bonsai. Opisz dokładnie po polsku co z czego wynika i dlaczego kusamono po tej lub tej stronie drzewa a nie, że ma FLOW po RIGHT SIDE.
Przepraszam ale takie pisanie Grzegorz nic nie wnosi
Grzegorz Sowiński napisał(a):Flow bonsai jest ewidentnie w prawo,a w twoim ustawieniu roślina uzupełniająca jest na jego plecach. Co o tym sądzisz? Do zastanowienia się czy jest to krajobraz zamknięty czy otwarty w prawo...
  Odpowiedz
#21
Jak już pisałem kilka postów wyżej, kusamono postawiłem z lewej strony ponieważ wydaje mi się, że wizualnie cała kompozycja wygląda lepiej. Nikt mi konkretnie nie odpisał z jakich to powodów powinno stać z prawej. Dlatego wyjdę pewnie na ignoranta ale nie będę tego zmieniał i jeżeli nadarzy się okazja to właśnie taką kompozycję będę chciał pokazać na jakiejś wystawie :-)
  Odpowiedz
#22
Tak wiec Grzegorzu dalej nie wiemy co to takiego "Flow". Nawet Tadek nie pomógł w tej kwestii. Może jestem upierdliwy ale sprawa wydaje się na tyle ciekawa i skomplikowana, że warto by było rozwinąć ten temat. Swoją drogą jeżeli coś piszesz z pozycji i w tonacji wiedzącego lepiej powinieneś być konsekwentny i sprawę wyjaśnić tym, których pouczasz.
Włodzimierz Pietraszko
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.bonsai.pl">www.bonsai.pl</a><!-- w -->
  Odpowiedz
#23
Witam
Niezbyt wiem o co chodzi z tym flow, może ten link troszkę pomożeWinkhttp://www.youtube.com/watch?v=v3HCRDmd500
Oj gdyby mój fikus był tak zielony jak ja..
<!-- w --><a class="postlink" href="http://www.bonsaitables.pl">www.bonsaitables.pl</a><!-- w -->
  Odpowiedz
#24
Jednym z synonimów słowa "flow" jest "movement", może więc chodzi o ruch, balans, harmonię i swoistą "gładkość" formy (estetykę czy kompozycję). Pamiętajmy, że Azjaci dość swobodnie i powszechnie posługują się koncepcją energii (ciała, przedmiotów, wzorów, formy itp), co nam trudno sobie czasem wyobrazić.
  Odpowiedz
#25
Przybliżając choć trochę aczkolwiek konkretnie sztukę tradycyjnej ekspozycji Bonsai napiszę o kilku generalnych zasadach ekspozycji bonsai zaczerpniętych z literatury tematu.

Występują trzy tradycyjnej style komopzycji w bonsai:

- Shin - bardzo ortodoksyjny styl z idealnie wyśrodkowanym scrollem

   

- Gyo - scroll umieszczany może być delikatnie poza środkiem komopzycji a elementy bonsai oraz akcenty dodatkowe układane są w różny sposób

   

- So - scroll umieszczany jest zdecydowanie poza środkiem komopzycji co daje zdecydowanie więcej przestrzeni do dyspozycji dla twórcy

   



Generalnie w nich wszystkich stosuje się kilka podstawowych zasad:

- Prezentowana ekspozycja powinna odzwierciedlać nam naturalny krajobraz. Powinna być to scena, której centralnym elementem a zarazem motywem przewodnim stanie się nasze Bonsai. Wszystkie elementy towarzyszące mają zadanie jedynie uzupełniać całość kompozycji i nie mogą stać się zbyt wyraziste gdyż odwrócą uwagę widza od tematu głównego czyli naszego Bonsai.

   

Jeżeli kompozycja ma np. przedstawiać scenerię wąwozu rzeki lub krajobrazu nizinnego to nie będzie do niej pasowało suiseki obrazujące krajobraz wysokogórski. Uzupełnienie natomiast będzie płaski kamień. Kusamono także powinno być stworzone z roślin występujących w takim regionie.

   


- Kompozycja musi zamykać się w ramach pór roku. Każda pora roku posiada swoje charakterystyczne elementy, które można wykorzystać w naszej kompozycji. W takiej sytuacji np. Bonsai posiadające kwiaty powinno być wystawiane np. ze scrollem o wiosennych kolorach np. z ptakami oraz kusamono także uzupełniającym swoją kolorystyką całość kompozycji.

   

Analogicznie drzewa bez liści traktować należy jako krajobraz zimowy i tu dobrym elementem dodatkowym może być np. mech symbolizujący nadejście wiosny

   

   

- Dominującą rzeczą w kompozycji musi być dynamika naszego Bonsai tj. ruch pnia, kierunek głównych gałęzi, pochylenie drzewa, forma, styl. Wszystko to staje się naszym punktem odniesienia i nazywane jest potocznie w języku angielskim FLOW LINE lub też FIELD OF ACTION czyli strefą/obszarem oddziaływania.

Znajdować się ona powinna w centralnym punkcie naszego obrazu. Ona wyznacza charakter elementów dodatkowych takich jak stolik, płaska podstawka podo bonsai, kusamono, scrol lub suseki.
Duże bonsai wymagają dużego stolika o masywnej budowie analogicznie bonsai w stylu kaskadowym wymagają stolika, który będzie na tyle wysoki aby stworzył wymagana przestrzeń pomiędzy niższymi partiami drzewa a podstawa całej kompozycji.

CDN ...
  Odpowiedz
#26
Tomek

W jednym z postów napisałeś, cytuję:
Cytat:Jak już pisałem kilka postów wyżej, kusamono postawiłem z lewej strony ponieważ wydaje mi się, że wizualnie cała kompozycja wygląda lepiej. Nikt mi konkretnie nie odpisał z jakich to powodów powinno stać z prawej.

Chcę spróbować Ci to wyjaśnić dlaczego kusamono powinno stać z prawej strony. Przy czym chciałbym poznać Twoja odpowiedź na poniższe pytania:
Dlaczego prawa najniższa gałąź (z nr 1) jest najkrótsza ?
Dlaczego dwie gałęzie z lewej strony (z nr 2) poprowadziłeś jako najdłuższe ?
Dlaczego robiąc wierzchołek z gałęzi (aby zamaskować wycięcie prawdziwego wierzchołka) zrobiłeś to z gałęzi po prawej stronie (z nr 3) ?

pozdrawiam

Tadek Bednarczyk


Załączone pliki Miniatury
   
  Odpowiedz
#27
Tadku,

Wierzchołek został wyprowadzony z prawej strony przed zakupem ligustra, tak wiec nie miałem na to żadnego wpływu. Ponieważ pień w dolnej części skręca w prawo i jest przesunięty w stosunku do podstawy drzewka, siłą rzeczy gałęzie z lewej strony muszą być dłuższe niż te z prawej. Wydaje mi się, że drzewko jest dość dobrze zbalansowane. Taka była moja wizja tego drzewka i cieszę się, że po 4 latach pracy udało się doprowadzić tego markeciaka do takiej formy.
  Odpowiedz
#28
...tak poza tym pierwsza gałąź nie zawsze musi być gałęzią główną...
pozdrawiam RB
  Odpowiedz
#29
Tomek
W pierwszych słowach to chcę Ci pogratulować, że potrafiłeś tego jak sam nazwałeś „markeciaka” doprowadzić do takiej dobrej formy i że jeszcze potrafisz go w tej formie utrzymać. A gratuluję Ci dlatego bo wbrew popularnym opiniom uważam, że drzewka tzw. „indoor” są o niebo trudniejsze do utrzymania, już nie mówiąc o dobrym rozwoju ulistnienia, niż nasze rodzime drzewa trzymane na zewnątrz. Wystarczy tylko poczytać dziesiątki jak nie setki rozpaczliwych postów na forach bonsaiowych w rozdziałach „Choroby i szkodniki”. Ja sam po kilku latach prób i bolesnych doświadczeń poddałem się i przestałem zajmować się indoorami, tym bardziej że dotarło do mnie wreszcie iż nigdy nie będą one w Polsce wyglądać tak pięknie i mieć takiej olbrzymiej ilości listków, jak w swoich rodzimych tropikalnych czy subtropikalnych warunkach – niestety za mało u nas światła i zbyt niska wilgotność powietrza.
Ale do rzeczy.
Pytanie 1 - O tą najniższą prawą gałąź to zapytałem się dlatego, gdyż jak widać była skrócona znacznie i w porównaniu z wyższymi gałęziami wygląda słabiej, także rodzi się pytanie czy nie jest ona zacieniona zbyt mocno przez dłuższe wyższe gałęzie – niestety nie ma fotki z widokiem z góry, także nie wiem jak to jest z tym doświetleniem tej najniższej gałęzi.
Pytanie 2 – OK rozumiem, chciałeś zniwelować ten uskok pnia w prawo i zbalansować drzewo tymi dłuższymi gałęziami idącymi w lewo, przy czym ja osobiście aż tak takim super idealnym balansem się nie przejmuję, tak jak to temu na forach dają wyraz niektórzy młodzi forumowicze – drzewo odchyla się kilka centymetrów od pionu i już rozpacz że się przewraca. To nie prawda, w przyrodzie spokojnie tak rosnące drzewa występują a i u wielkich Mistrzów drzewka bonsai też są tak prowadzone. Wracając do tych dwóch lewych dłuższych gałęzi to bardziej bym już im nie pozwolił rosnąć w lewo, gdyż jak dla mnie byłoby to nienaturalne, że gałęzie rosną mocno w lewo a wierzchołek jest z prawej strony pnia. Wiesz i gałęzie i wierzchołek drzewa rosną tak naprawdę w jednym kierunku – do światła.
Pytanie 3 – najważniejsze dla tematu flow, które to pojęcie dla mnie znaczy dokładnie tyle: flow to kierunek ruchu pnia aż do wierzchołka i/lub głównych gałęzi drzewa w kierunku przestrzeni, a że gdzie jest przestrzeń tam jest najwięcej światła, no to tak naprawdę jest to ruch w kierunku gdzie jest najwięcej słonecznego światła. I stąd moje pytanie o to kto wybrał prawą gałąź aby z niej zrobić „fałszywy” wierzchołek. Jak zrozumiałem tak już było gdy pozyskałeś drzewko.
Także niestety ktoś już za Ciebie wybrał kierunek flow tego drzewka, jest ono w prawo tak jak to zaznaczyłem na pierwszej fotce.
   
W związku z tym według mnie kusamono powinno stać po prawej stronie drzewka, tak jak na drugim obrazku.
   
Co innego gdybyś to Ty wybrał gałąź na wierzchołek i wybrałbyś lewą gałąź, to wtedy flow byłoby w lewo - jak na trzeciej fotce
   
i wtedy spokojnie kusamono powinno stać z lewej strony drzewka - jak na czwartym obrazku.
   

Także reasumując:
Tomek - to jest Twoje drzewko i to jest wolny kraj, także możesz sobie stawiać kusamono gdzie tylko chcesz ale weź jednak pod uwagę cytowaną przeze mnie wypowiedź Mario Komsty o kierunku flow tam gdzie kieruje się pień i wierzchołek drzewka, no a jak Mario nie jest dla Ciebie autorytetem, to jeżeli Ci się chce to przeglądnij artykuł o tej tematyce spod linku , który podaję poniżej:
http://www.bonsai4me.com/AdvTech/ATVisu ... vement.htm

pozdrawiam

Tadek Bednarczyk
  Odpowiedz
#30
Dziękuję MOD za poradę już wszystko poprawiłem z obrazkami i tekstem.

Tadek Bednarczyk

MOD: Aby umieścić obraz w tekście należy dodać go tak jak normalnie do postu po czym skorzystać z opcji umieszczania zdjęć w tekście uprzednio umieszczając kursor tekstu w miejscu w którym ma być dodane zdjęcie w poście po czym będzie on umieszczony w znacznikach "attachment":
   
  Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości